Voor Rianne werd haar depressie begin 2023 teveel. “Ik zat helemaal in de knoop in mijn hoofd.” Na meerdere zorgtrajecten ging ze samen met haar praktijkondersteuner op zoekt naar een oplossing voor de langere termijn.
Dat bleek een flinke opgave, onder andere door de lange wachttijden in de GGZ: “Nog voor ik ergens een intake kon beginnen werd ik van de wachtlijst gehaald, die was té lang.” Na enkele omzwervingen kwam ze begin 2024 bij Phitaal terecht voor een intake.
Meteen tot de kern
Al in het eerste intakegesprek maakte ze kennis met het deskundige team: “Ik dacht het was maar een uurtje, maar ze kwamen meteen tot de kern. Waar zit het probleem en hoe kunnen we je helpen?”.
Rianne zag naarmate de behandeling vorderde een rode draad ontstaan in haar klachten: “Ik leerde hoe ik kon omgaan met mijn emoties in plaats van het op te kroppen en wegstoppen”.
Ook zag ze hoe elke behandelaar in haar team op de hoogte was van haar situatie, en hoe zij samenwerkten aan haar herstel, haar gezondheid en het versterken van haar eigen regie. Rianne: “Wat ik bij de ene behandelaar besproken had, kwam bij de andere ook terug. Ik hoefde zo niet telkens opnieuw mijn verhaal te doen, dat vond ik heel sterk aan de behandeling en zo kwamen ze echt tot de kern van mijn klachten.”
Handvatten en houvast
Ze kijkt een goed gevoel terug op de behandeling: “Ik zou willen zeggen: Je bent niet alleen. De maatschappij vraagt veel van je, er worden eisen gesteld waar steeds meer mensen tegenaan lopen. Praat erover, dat is niet makkelijk maar het heeft mij geholpen.”
Is ze nu volledig hersteld van haar klachten? Rianne: “Er blijven uitdagingen, dat is een proces. Maar ik heb wel geleerd om te gaan met een dag dat het iets minder gaat. Wie kan ik om hulp vragen? Of wat kan ik zelf doen? Daar heb ik de handvatten voor gekregen en die bieden houvast”.
