Gezien en gehoord worden
Het komt geregeld voor dat een organisatie met de allerbeste bedoelingen (of niet) besluiten neemt die negatief uitpakken voor de tevredenheid onder medewerkers. Ook Phitaal is zeker niet perfect, net zomin als elke andere willekeurige zorginstelling. Maar we zetten wel ons beste beentje voor en werken samen om van onze zorgorganisatie de perfecte werkplek voor zorgprofessionals te maken.
Het is mede om die reden dat we ons beleid en strategie steeds meer bepalen door de inzet van deep democracy. Bijvoorbeeld door de Ondernemingsraad en de aankomende Professionele Adviesraad in een vroegtijdig stadium te betrekken bij voorgenomen besluiten. Of door inzet van bindende referenda, enquêtes, prijsvragen en wat dies meer zij om onze medewerkers te raadplegen en te betrekken.

Korte lijnen
Met een paar honderd medewerkers is Phitaal een relatief kleine organisatie. Daarbinnen passen geen dikke leemlagen van managers, directeuren of bestuurders, waar je niet doorheen komt als je iets wilt bereiken.
Wij houden van korte lijnen en gedeeld leiderschap, en dan past alleen een platte organisatiestructuur waarin gelijkwaardigheid als kernwaarde door iedereen wordt gedragen. Phitaal heeft een grote slag gemaakt door verantwoordelijkheden lager in de organisatie te beleggen, wat positief uitpakte voor de betrokkenheid van medewerker én client.
Zo vertelde een lid van de Cliëntenraad mij onlangs dat Phitaal niet te vergelijken is met de ‘grote GGZ’. Op mijn vraag wat ze precies bedoelde, antwoordde ze: “Bij Phitaal word je behandeld als een gelijkwaardig medemens, waar je elders nog een zieke patiënt bent.”
Hechte teams met leuke collega’s
Met veertien regionale behandelcentra in het land kan het een opgave zijn om binding te voelen met collega’s in andere regio’s. Gelukkig werken onze medewerkers per locatie nauw samen in hechte teams.
Omdat er holistisch en interdisciplinair wordt samengewerkt aan dezelfde behandeldoelen heb je ook op de inhoud veel contact met collega’s. Er wordt hard gewerkt, maar gezelligheid wordt zeker net zo hoog gewaardeerd en dat maakt het verschil. Waarbij er met regelmaat samen iets leuks wordt ondernomen naast het werk.

Kwaliteit voorop
Het maakt me trots om te zien dat er zoveel betrokkenheid wordt getoond in de verbetering van onze zorg. Een voorbeeld: samen met belangrijke stakeholders in de zorg schreven we een state-of-the-art kwaliteitsbeleid met bijzondere nadruk op bij- en nascholing.
Ook hebben we recent Psyflix beschikbaar gemaakt voor alle medewerkers van Phitaal: een video-aanbod over alle mogelijke onderwerpen binnen psychotherapie en diagnostiek, waaronder wekelijkse Live Masterclasses waar je samen met andere behandelaren aan kunt deelnemen. Ook biedt Psyflix veel inspirerende rollenspelen en sessies met echte patiënten om van te leren, gegeven door dé experts binnen deze gebieden.
Professionele autonomie
Een recente enquête onder onze zorgprofessionals liet zien dat een ruime mate van professionele autonomie in de inhoud van het werk tot de top 3 factoren voor werkgeluk behoort. En het mag ook gezegd worden: om kwaliteit te kunnen bieden passen geen strakke protocollen of ‘kookboek’-behandelingen.
Om onze zorgprofessionals nog meer ruimte te geven qua professionele autonomie, ontwikkelden wij met hen samen het zogeheten Modulaire Zorgmodel. Dit unieke zorgmodel staat garant voor ultiem maatwerk voor onze cliënten, veel meer dan de zorgpaden en zorgprogramma’s die ik tot nog toe ben tegengekomen.
Het mooie van het Modulaire zorgmodel is dat de verschillende zorgmodules waaruit het is opgebouwd bedacht en ontwikkeld zijn door onze zorgprofessionals zelf. Dat is professionele autonomie 2.0.
We zijn zeker niet perfect, maar we zetten wel ons beste beentje voor om van onze zorgorganisatie de perfecte werkplek voor zorgprofessionals te maken. Hier geldt het adagium: tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten.
Dit artikel van bestuurder Roel Verheul verscheen eerder ook op LinkedIn.