Phitaal door de ogen van zorgprofessionals

Bij Phitaal werken we hard aan onze zorg van de toekomst: het Modulair Zorgmodel. Dit model stelt onze zorgprofessionals in staat om ultiem maatwerk te leveren aan onze cliënten. Ik geef je graag een klein inkijkje in hoe wij dit goed proberen geven.
10 oktober 2024
Deel dit artikel:

De transitie op het gebied van zorginhoud brengt echter veel aandachtspunten en uitdagingen met zich mee, terwijl de dagelijkse zorg voor onze cliënten gewoon doorgaat. Dit vraagt veel van onze zorgprofessionals en de medewerkers van onze ondersteunende diensten. Hierbij moeten we voortdurend waken over een goede balans tussen alle aspecten die een rol spelen binnen onze zorg en het functioneren van onze organisatie.

Waar komen we vandaan?

De manier waarop binnen PHI en Het Rughuis – de twee organisaties waaruit Phitaal is ontstaan – in het verleden zorg werd vormgegeven, had positieve aspecten, maar ook duidelijke aandachtspunten. De inhoud van de zorg werd afgestemd op de cliënt, maar de omvang van de zorg was voor vrijwel elke cliënt hetzelfde. Daarnaast werd er veel van onze zorgprofessionals gevraagd, en dat mag niet onder stoelen of banken worden geschoven. Lange werkdagen met veel cliënten waren (helaas) de norm. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit leidde tot hoge verzuimcijfers en de uitstroom van vaak ervaren zorgprofessionals.

Draagvlak, perspectief en feedback

Bij de start van ons verandertraject werd al snel duidelijk: dit moest anders. Ons zorgmodel moest grondig worden herzien, evenals vele aspecten rondom de inrichting van de zorg die op de achtergrond een belangrijke rol spelen. De eensgezindheid onder onze zorgprofessionals was snel bereikt, en samen met hen hebben we in werkgroepen het fundament voor ons nieuwe zorgmodel en de inhoud ervan vormgegeven. Zoals er door meerdere deelnemers werd gesteld; “Wat fijn dat we nu eindelijk eens echt mogen meedenken.”

Er is daarom zeker draagvlak voor de implementatie van het Modulair Zorgmodel. Dit model draagt bij aan maatwerk voor onze cliënten, zinnige en zuinige zorg voor de zorgverzekeraars, en biedt onze zorgprofessionals autonomie en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. In gesprek met een verwijzende POH-GGZ stelde deze; “Waarom werken niet meer ggz-instellingen met dit model?”

Met dit vooruitzicht zetten onze zorgprofessionals enthousiast de schouders eronder, maar we zijn er nog niet. We hebben echter een duidelijke stip op de horizon gezet en volgen deze koers met vastberadenheid.

In de afgelopen maanden en in de komende maanden worden er heel wat veranderingen en wijzigingen geïmplementeerd, en dat is niet altijd makkelijk met volle agenda’s met cliëntenzorg. Creatieve manieren om veranderingen te communiceren maar zeker ook het goed in contact blijven staan met het werkveld is hierbij uiterst belangrijk zo hebben Roel Verheul en ik ondervonden. Niet alle verandering verloopt vlekkeloos, maar door de goede feedback die wij ontvangen kunnen we tijdig anticiperen en bijsturen.

Bij Phitaal werken we hard aan onze zorg van de toekomst: het Modulair Zorgmodel. Dit model stelt onze zorgprofessionals in staat om ultiem maatwerk te leveren aan onze cliënten. Ik geef je graag een klein inkijkje in hoe wij dit goed proberen geven.

Kwaliteit als fundament

Het nieuwe kwaliteitsbeleid vormt de basis voor ons Modulair Zorgmodel. Kwalitatief hoogstaande zorg is waar onze zorgprofessionals voor staan, maar het expliciet aandacht geven aan kwaliteit, het aanwijzen van verbeterpunten en het doorvoeren van wijzigingen is niet altijd vanzelfsprekend. Processen en werkwijzen die mogelijk al jaren op een bepaalde manier worden uitgevoerd, worden kritisch onder de loep genomen en soms duidelijk aangepast. Dat vraagt veel! Binnen enkele werkgroepen benoemen zorgprofessionals dan ook ten aanzien van thema’s rondom kwaliteit; “Het is goed om op basis van wet- en regelgeving en met frisse ogen te kijken naar het werk dat je dagelijks doet. Het is soms even wennen om zaken die je al jaren op een bepaalde wijze doet aan te passen, maar het draagt wel bij aan het leveren van goede zorg.”

Sinds mei jongstleden implementeren we daarom stapsgewijs de resultaten van verschillende projecten. Bij deze projecten zijn onze zorgprofessionals altijd betrokken. Op deze manier zorgen we ervoor dat de veranderingen op het gebied van zorgkwaliteit en bijbehorende processen echt gaan leven bij onze zorgprofessionals, en dat het overzicht zo goed als mogelijk behouden blijft.

Tijdige communicatie en technische aanpassingen zijn daarbij onmisbaar. Als kers op de taart werken we ook toe naar de implementatie van een nieuw Elektronisch Cliëntendossier (ECD) in samenwerking met Medicore en Roosterplatform. Al deze aanpassingen zijn essentieel voor onze vooruitgang.

Kennis en affiniteit laten groeien

“Maar wat wanneer ik (nog) niet alle modules of interventies binnen het nieuwe zorgmodel kan uitvoeren”, was een veel gehoorde vraag en zorg bij onze zorgprofessionals. Naast de implementatie van het nieuwe zorgmodel zullen we daarom per 1 januari ook ons nieuwe opleidingsbeleid invoeren. Het zorgmodel kan niet los worden gezien van dit opleidingsbeleid, aangezien de (brede) inhoud van het Modulair Zorgmodel vrijwel één-op-één terugkomt in het opleidingsbeleid.

Persoonlijke ontwikkeling van onze zorgprofessionals is niet alleen belangrijk voor de uitvoering van het nieuwe zorgmodel. We geloven dat kennisontwikkeling en persoonlijke groei een belangrijke rol spelen in het werkplezier van onze zorgprofessionals en hun binding met onze organisatie. Met ons nieuwe opleidingsbeleid bieden we zeer ruime mogelijkheden om opleidingen te volgen onder gunstige voorwaarden.

Bij Phitaal werken we hard aan onze zorg van de toekomst: het Modulair Zorgmodel. Dit model stelt onze zorgprofessionals in staat om ultiem maatwerk te leveren aan onze cliënten. Ik geef je graag een klein inkijkje in hoe wij dit goed proberen geven.

Modulair Zorgmodel vanaf januari 2025

Met veel enthousiasme kijken we uit naar januari 2025, wanneer het startsein wordt gegeven voor de gefaseerde implementatie van het Modulair Zorgmodel. Ook deze implementatie zal met de nodige zorgvuldigheid worden uitgevoerd. Mogelijke aandachtspunten en uitdagingen hopen we tijdig te signaleren, en we geven onze zorgprofessionals de ruimte om geleidelijk te wennen aan deze nieuwe manier van werken.

In de praktijk zien we dat er op steeds meer vestigingen al wordt ‘geoefend’ met de nieuwe modules. Ondertussen wordt de inhoud van het Modulair Zorgmodel verder aangescherpt en ons nieuwe ECD ingericht.

Onze zorgprofessionals kijken uit naar meer professionele autonomie, die het nieuwe zorgmodel hun zal bieden. Deze autonomie geldt niet alleen voor de inhoud van de zorg, maar ook voor het beheren van hun agenda’s – een lang gekoesterde wens! We kunnen dus niet wachten tot dat het zo ver is!

Blijf op de hoogte

In de komende periode nemen Roel Verheul en ondergetekende je graag mee in de verdere ontwikkelingen, vele optimalisaties en veranderingen binnen onze organisatie. Wil je op de hoogte blijven of meer weten over onze zorg? Kijk op onze gloednieuwe website phitaal.nl en volg ons hier op LinkedIn.

Di artikel van manager behandelzaken Nikki Kikken verscheen ook op LinkedIn.

Deel dit artikel: