Voor cliënten
Voor welke klachten kan ik bij Phitaal terecht?
Hoelang moet ik wachten voor ik een behandeling kan starten bij Phitaal?
Mét of zonder verwijzing, je kunt altijd in het behandelcentrum terecht voor een persoonlijk kennismakingsgesprek. Dat kan vaak al binnen 1 week. Denken we dat een behandeling geschikt voor u kan zijn, dan plannen we na ontvangst van de verwijsbrief onmiddellijk een uitgebreide intake. Na een positief advies starten we dan met de behandeling. De wachttijden kunt u hier vinden.
Hoeveel kost een behandeling bij Phitaal?
Er zijn geen kosten verbonden voor jou als cliënt van Phitaal. De vergoeding vindt plaats vanuit de basisverzekering van uw zorgverzekeraar. Dit geldt voor alle zorgverzekeraars. Wanneer Phitaal geen contract heeft met jouw zorgverzekeraar en je een naturapolis hebt, krijgt Phitaal een lagere vergoeding. Phitaal brengt ook in dat geval geen eigen bijdrage of kosten voor u in rekening. Wel moet je rekening houden met het wettelijke eigen risico. Je hoeft dus niets te betalen, behalve de kosten voor het eigen risico (voor zover je dat nog niet heeft verbruikt).
Waarom zou ik mij laten behandelen bij Phitaal en niet bij een andere instelling voor geestelijke gezondheidszorg?
Ten eerste onderscheidt Phitaal zich van andere zorgaanbieders door de wijze waarop wij onze cliënten benaderen: heel persoonlijk, gelijkwaardig en vanuit vertrouwen. Ten tweede hanteren wij een unieke methode: wij richten ons gelijktijdig op je geest, lichaam én omgeving (en de onderlinge relaties) en focussen daarbij vooral op wat je wél kunt. Onze onderscheidende waarden vind je ook hier. In de behandeling krijg je je eigen behandelteam en werk je intensief (een aantal sessies per week) aan je herstel en gezondheid onder begeleiding van je eigen therapeut. Deze werkwijze is uniek.
Wat is de eerste stap die ik moet zetten om een behandeling te starten bij Phitaal?
Wat kunt u doen als u onze wachttijden erg lang vindt?
Voor verwijzers
Welke patiënten kunnen terecht bij Phitaal?
Waarom zou ik patiënten verwijzen naar Phitaal en niet naar een andere instelling voor geestelijke gezondheid?
Welke rol speel ik zelf nog wanneer ik een patiënt verwijs naar Phitaal?
Met welke wachttijden moet ik rekening houden wanneer ik een patiënt naar Phitaal verwijs?
Wanneer u een patiënt naar ons verwijst, nemen wij binnen een week telefonisch contact op met de persoon om het kennismakingsgesprek in te plannen. Dit kennismakingsgesprek is een vrijblijvend gesprek waarin wij de patiënt informeren over de werkwijze van Phitaal. Dit is dus geen intakegesprek.
Indien de patiënt besluit na dit kennismakingsgesprek zich in te schrijven, wordt de diagnostiekfase gepland. Deze diagnostiekfase bestaat uit verschillende intakegesprekken. De bevindingen volgend uit deze intakes worden vervolgens met de patiënt besproken. Indien de zorg bij Phitaal geïndiceerd is wordt er een zorgplan opgesteld en wordt de behandelfase spoedig ingepland. Hierbij wordt u, met toestemming van de cliënt, ook op de hoogte gesteld van de bevindingen en de inhoud van de behandelfase.
Mocht de zorg bij Phitaal niet geïndiceerd zijn, geven wij een advies rondom welke zorg wel passend is. Hierbij dragen wij, in samenspraak met u, ook zorg voor een doorverwijzing.