Antwoord op de meest gestelde vragen

Onderstaand vind je de meest gestelde vragen voor cliënten en verwijzers.

Voor cliënten

Voor welke klachten kan ik bij Phitaal terecht?
Phitaal is dé specialist voor mensen met mensen met psychische klachten zoals angst, depressie en trauma die daarnaast last hebben van (aanhoudende) lichamelijke klachten zoals (chronische) pijn, vermoeidheid, stress en duizeligheid.

Mét of zonder verwijzing, je kunt altijd in het behandelcentrum terecht voor een persoonlijk kennismakingsgesprek. Dat kan vaak al binnen 1 week. Denken we dat een behandeling geschikt voor u kan zijn, dan plannen we na ontvangst van de verwijsbrief onmiddellijk een uitgebreide intake. Na een positief advies starten we dan met de behandeling. De wachttijden kunt u hier vinden.

Er zijn geen kosten verbonden voor jou als cliënt van Phitaal. De vergoeding vindt plaats vanuit de basisverzekering van uw zorgverzekeraar. Dit geldt voor alle zorgverzekeraars. Wanneer Phitaal geen contract heeft met jouw zorgverzekeraar en je een naturapolis hebt, krijgt Phitaal een lagere vergoeding. Phitaal brengt ook in dat geval geen eigen bijdrage of kosten voor u in rekening. Wel moet je rekening houden met het wettelijke eigen risico. Je hoeft dus niets te betalen, behalve de kosten voor het eigen risico (voor zover je dat nog niet heeft verbruikt).

Ten eerste onderscheidt Phitaal zich van andere zorgaanbieders door de wijze waarop wij onze cliënten benaderen: heel persoonlijk, gelijkwaardig en vanuit vertrouwen. Ten tweede hanteren wij een unieke methode: wij richten ons gelijktijdig op je geest, lichaam én omgeving (en de onderlinge relaties) en focussen daarbij vooral op wat je wél kunt. Onze onderscheidende waarden vind je ook hier. In de behandeling krijg je je eigen behandelteam en werk je intensief (een aantal sessies per week) aan je herstel en gezondheid onder begeleiding van je eigen therapeut. Deze werkwijze is uniek.

De eerste stap is meestal een kennismakingsgesprek. In dat gesprek vertellen we over wat we doen, voor wie en hoe we werken. Spreekt het je aan? Dan is het tijd om een verwijzing te regelen. Phitaal is een erkende en gespecialiseerde tweedelijnszorginstelling. Dat betekent dat wij je alleen zorg kunnen bieden na een verwijzing door je huis- of bedrijfsarts.
Raadpleeg eerst de wachttijden hier. Wij proberen onze wachttijden binnen de maximaal aanvaardbare normen die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen) te houden: 4 weken tot aan het eerste intakegesprek en 10 weken tussen intake en behandeling. Wanneer de wachttijden langer zijn, kun je aan je zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling.

Voor verwijzers

Welke patiënten kunnen terecht bij Phitaal?
Onze doelgroep bestaat uit mensen met een somatisch-symptoomstoornis en mensen met psychische aandoeningen die daarnaast last hebben van (aanhoudende) lichamelijke klachten, oftewel psychosomatiek. Ga voor meer informatie naar onze verwijshulp.
Phitaal hanteert een onderscheidende aanpak: holistisch, multidisciplinair en intensief. In al onze behandelingen hebben wij aandacht voor de mentale, sociale en fysieke dimensies van de klachten van uw patiënt. We onderscheiden ons ook door onze behandelingen te vertalen naar de persoonlijke leefwereld van uw patiënt en hem technieken aan te leren die hem zelfredzaam maken. Wij wijzen aan elke patiënt een persoonlijk behandelteam toe en wisselen geen behandelaars tijdens het traject. De interdisciplinaire Phitaal-behandeling wordt uitgevoerd volgens de laatste stand van wetenschap en praktijk. De behandelresultaten zijn aantoonbaar goed en met gemiddeld een 8.9 ligt de clienttevredenheid op een bovengemiddeld peil.
Onze cliënt blijft ook ‘uw patiënt’. Phitaal streeft er dus naar een vertrouwensband met u op te bouwen. Indien wij toestemming ontvangen van de cliënt stellen wij u op de hoogte van de bevindingen voortkomend uit de diagnostiekfase. Tevens ontvangt u een rapportage bij afsluiting van het behandeltraject. Als er bijzonderheden zijn, waarbij uw betrokkenheid gewenst is nemen wij contact met u op. Ook wanneer u gedurende het traject vragen aan ons heeft, kan er altijd contact met ons worden opgenomen.

Wanneer u een patiënt naar ons verwijst, nemen wij binnen een week telefonisch contact op met de persoon om het kennismakingsgesprek in te plannen. Dit kennismakingsgesprek is een vrijblijvend gesprek waarin wij de patiënt informeren over de werkwijze van Phitaal. Dit is dus geen intakegesprek.

Indien de patiënt besluit na dit kennismakingsgesprek zich in te schrijven, wordt de diagnostiekfase gepland. Deze diagnostiekfase bestaat uit verschillende intakegesprekken. De bevindingen volgend uit deze intakes worden vervolgens met de patiënt besproken. Indien de zorg bij Phitaal geïndiceerd is wordt er een zorgplan opgesteld en wordt de behandelfase spoedig ingepland. Hierbij wordt u, met toestemming van de cliënt, ook op de hoogte gesteld van de bevindingen en de inhoud van de behandelfase.

Mocht de zorg bij Phitaal niet geïndiceerd zijn, geven wij een advies rondom welke zorg wel passend is. Hierbij dragen wij, in samenspraak met u, ook zorg voor een doorverwijzing.

Al onze behandelingen maken deel uit van het basispakket van de ziektekostenpolis van uw patiënt. Met uitzondering van de kosten voor het wettelijk verplichte eigen risico, hoeft uw patiënt dus niets te betalen.

Zo waarderen cliënten ons

Op ZorgkaartNederland waarderen cliënten ons anoniem en onafhankelijk. ZorgkaartNederland is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland.

Ontdek of Phitaal bij jou past

We informeren je graag persoonlijk op onze locatie over ons behandelprogramma.
Heb je al een verwijsbrief en wil je starten met de behandeling? Dan plannen we meteen de intakes in.

Liever telefonisch contact?

Dat kan natuurlijk ook. We staan je graag te woord!