Kun je vertellen hoe je bent begonnen in je huidige functie?
Ik ben gestart als cliëntvoorlichter. Dat houdt in dat je kennismakingsgesprekken voert met potentiële cliënten. Na verloop van tijd ben ik taken erbij gaan doen en ben zodoende gegroeid in mijn huidige rol als Cliënt Service Medewerker (CSM).
Wij werken natuurlijk met een kwetsbare doelgroep. Ik vind het heel mooi dat je mensen al vanaf de binnenkomst een vertrouwd gevoel kan geven.
Hoe geef je mensen dat vertrouwde gevoel?
Het begint met een vriendelijk en begripvol contact. Er is bijvoorbeeld ruimte voor een praatje aan de balie, en je leert iemand een beetje kennen. Ik denk al snel aan een voorbeeld van een meneer die bij binnenkomst altijd een grapje maakt, en dat zorgt voor een leuke wisselwerking.
Ik leef me in hoe het moet zijn om op een nieuwe plek te komen. Door mij klantgericht op te stellen en de ander te willen begrijpen, kan ik mensen beter opvangen.
Wat maakt het werk voor jou waardevol?
Elke cliënt is anders en ik vind het prachtig om te zien hoe mensen kunnen opbloeien aan het einde van hun traject. Het werk is daarnaast heel divers.
Bij aanvang van de behandeling ben je bezig met telefoontjes en het plannen van afspraken voor kennismakingsgesprekken. Als mensen eenmaal starten met de behandeling, ben je betrokken bij het proces. Je bent vaak het eerste contactpunt voor vragen en onduidelijkheden voor cliënten met het oog op de niet-inhoudelijke facetten van de behandeling. Aan het einde van een traject zorg je voor een nette afronding van administratieve zaken.
Het contact met mensen is elke keer weer anders. Er bestaat niet één remedie voor een verscheidenheid aan klachten. Dat maakt het werk voor ons als Cliënt Service Medewerker uitdagend, maar ook interessant omdat je vanaf de eerste kennismaking al ondersteuning op maat kan bieden.

Kun je iets vertellen over het maatwerk in de trajecten?
De behandeltrajecten zijn heel persoonlijk. Soms heeft iemand minder intensieve zorg nodig, of zijn ze vanwege werk minder beschikbaar. Dan is het mooi dat je iets op maat kunt aanbieden ten aanzien van het faciliteren van de behandeling, en dat vind ik heel waardevol.
Ik heb weleens gezegd dat ik deze behandeling mezelf ook zou gunnen als ik ooit klachten zou ervaren. De behandeling kan een intensief traject zijn, want je kunt meerdere behandelaren per week zien. Dat is niet niks, maar daardoor ook heel effectief.
Wat maakt werken bij Phitaal voor jou speciaal?
Het werk draait altijd om contact met mensen, dat vind ik er het leukst aan. Je bent als Cliënt Service Medewerker daarnaast ook betrokken bij het behandelteam, wat het werk extra interessant maakt. Dat maakt Phitaal echt een fijne plek om te werken.