‘Mooi dat je mensen al vanaf de binnenkomst een veilig gevoel kan geven’

Christine vindt haar werk als Cliënt Service Medewerker mooi en uitdagend. Hoe levert zij haar bijdrage aan kwalitatieve maatwerk zorg? Lees hoe ze het cliëntcontact met een diverse en kwetsbare doelgroep ervaart.
Christine is Client Service Medewerker bij Phitaal

Kun je vertellen hoe je bent begonnen in je huidige functie?

Ik ben gestart als cliëntvoorlichter. Dat houdt in dat je kennismakingsgesprekken voert met potentiële cliënten. Na verloop van tijd ben ik taken erbij gaan doen en ben zodoende gegroeid in mijn huidige rol als Cliënt Service Medewerker (CSM).

Wij werken natuurlijk met een kwetsbare doelgroep. Ik vind het heel mooi dat je mensen al vanaf de binnenkomst een vertrouwd gevoel kan geven.

Vaak hebben cliënten  al een heel traject, met  verschillende ervaringen binnen de zorg, achter de rug en komen ze met bepaalde verwachtingen of juist gespannen naar ons toe. Wij kunnen als CSM al veel van die spanning wegnemen, en dat vind ik heel prettig.

Hoe geef je mensen dat vertrouwde gevoel?

Het begint met een vriendelijk en begripvol contact. Er is bijvoorbeeld ruimte voor een praatje aan de balie, en je leert iemand een beetje kennen. Ik denk al snel aan een voorbeeld van een meneer die bij binnenkomst altijd een grapje maakt, en dat zorgt voor een leuke wisselwerking.

Ik leef me in hoe het moet zijn om op een nieuwe plek te komen. Door mij klantgericht op te stellen en de ander te willen begrijpen, kan ik mensen beter opvangen.

Wat maakt het werk voor jou waardevol?

Elke cliënt is anders en ik vind het prachtig om te zien hoe mensen kunnen opbloeien aan het einde van hun traject. Het werk is daarnaast heel divers.

Bij aanvang van de behandeling ben je bezig met telefoontjes en het plannen van afspraken voor kennismakingsgesprekken. Als mensen eenmaal  starten met de behandeling, ben je betrokken bij het proces. Je bent vaak het eerste contactpunt voor vragen en onduidelijkheden voor cliënten met het oog op de niet-inhoudelijke facetten van de behandeling. Aan het einde van een traject zorg je voor een nette afronding van administratieve zaken.

Het contact met mensen is elke keer weer anders. Er bestaat niet één remedie voor een verscheidenheid aan klachten. Dat maakt het werk voor ons als Cliënt Service Medewerker uitdagend, maar ook interessant omdat je vanaf de eerste kennismaking al ondersteuning op maat kan bieden.

Christine is Cliënt Service Medewerker bij Phitaal

Kun je iets vertellen over het maatwerk in de trajecten?

De behandeltrajecten zijn heel persoonlijk. Soms heeft iemand minder intensieve zorg nodig, of zijn ze vanwege werk minder beschikbaar. Dan is het mooi dat je iets op maat kunt aanbieden ten aanzien van het faciliteren van de behandeling, en dat vind ik heel waardevol.

Ik heb weleens gezegd dat ik deze behandeling mezelf ook zou gunnen als ik ooit klachten zou ervaren. De behandeling kan een intensief traject zijn, want je kunt meerdere behandelaren per week zien. Dat is niet niks, maar daardoor ook heel effectief.

Wat maakt werken bij Phitaal voor jou speciaal?

Het werk draait altijd om contact met mensen, dat vind ik er het leukst aan. Je bent als Cliënt Service Medewerker daarnaast ook betrokken bij het behandelteam, wat het werk extra interessant maakt. Dat maakt Phitaal echt een fijne plek om te werken.

Meer verhalen van medewerkers

WO-psycholoog
‘Prachtig om te zien hoe cliënten hun leven weer in eigen handen nemen’
WO-psycholoog
‘Ontwikkel jezelf niet alleen als psycholoog, maar ook als persoon’
Regiebehandelaar
'Als regiebehandelaar onderdeel zijn van een hecht team, dat merken cliënten ook'

Bekijk de laatste vacatures